Ved Grødem skole har andreklassinger og niendeklassinger et unikt samarbeid der de møtes for å lese sammen. Kirsten Kolnes, som er engasjert i prosjektet, understreker at dette ikke bare handler om å øve på lesing, men også om å bygge relasjoner mellom yngre og eldre elever.
Kirsten peker på at når niendeklassingene leser sammen med andreklassingene, skapes det en annerledes og positiv samhandling. De yngste får støtte og inspirasjon til å bli bedre lesere, mens de eldre elevene får en følelse av ansvar og mestring når de hjelper de små. Samtidig oppstår en helt ny kontakt på tvers av aldersgrupper, noe Kolnes mener er svært verdifullt for hele skolemiljøet.
For niendeklassingene betyr dette at de må være gode rollemodeller, både når det gjelder lesing og hvordan de oppfører seg overfor de yngre. For de yngste blir møte med mer erfarne lesere en kilde til trygghet og motivasjon som igjen fører til leseglede og en mestringsfølelse som begge parter kan ta med seg videre.
Les hele artikkelen fra Nasjonalt lesesenter her:



