Elevundersøkelsen 2023

Elevundersøkelsen er en årlig kartlegging av hvordan elevene har det på skolen. Det er en nasjonal og statlig undersøkelse som er obligatorisk på 7. og 10. trinn. Grødem skole har frem til 2023 tatt denne på alle trinn fra 5.-10. trinn. Det har vært nyttig og blitt brukt aktiv for å sikre at elevene har det bra på skolen. I 2022 endret staten skolenes tilgang til resultatene på grunn av GDPR. Det fikk den konsekvensen at vi ikke lenger klarer å hente ut data som kan hjelpe oss å hjelpe elevene. Elevundersøkelsen reduseres da til et statistisk verktøy som kan brukes til sammenligning mellom skoler og status i Norge. Fra 2023 valgte Grødem skole derfor å bare ta undersøkelsen på de obligatoriske trinnene, men i stedet for har vi utviklet en internundersøkelse basert på Elevundersøkelsen. Denne tar vi på alle trinn (1.-4. trinn tar Trivselsundersøkelsen).

7. trinn:

SpørsmålNorgeRandabergGrødem
Trivsel4,03,84,0
Arbeidsro3,33,23,7
Vurdering for læring (sum)3,63,63,8
Motivasjon (sum)3,63,53,6
Medvirkning (sum)3,63,53,8
Mobbing12,8%22,2%17,9%

10. trinn

SpørsmålNorgeRandabergGrødem
Trivsel4,04,04,0
Arbeidsro3,53,73,6
Vurdering for læring (sum)3,33,33,1
Medvirkning (sum)3,33,33,1
Mobbing8%6,9%—-*
* For få svar og da har vi ikke lov å vise tallet

Hva gjør vi nå?

Tallene er delt internt i organiasjonen slik at trinnene kan vurdere tiltak og supplere med informasjon de har fra før. Videre ser vi spesielt på områder som omhandler mobbing og trivsel. Når vi får tall vi ikke er fornøyd med tar vi en internundersøkelse i klassen. Den er også anonym, men gir oss informasjon knyttet til klasse og kjønn. I tillegg spør vi mer utfyllende hva som skal til for at eleven skal få hjelp. Disse detaljene er avgjørende for å kunne jobbe målrettet. Erfaringen fra tidligere år har vist at det er store sprik mellom klassene og kjønn, noe som gjør at tiltak på trinn nivå sjeldent gir ønsket effekt.

Informasjon og mulighet for innspill gis også til elevrådet, FAU, SU og SMU.

Elevundersøkelsen drøftes alltid i rektormøte sammen med skolesjef.

, ,