Grødem skole fronter KI på NRK

8. februar deltok lærer Siv Ellen Østrem på NRK debatten (se lenke). Tema var «Hvorfor ChatGTP inn i skolen?» Grunnen til at en lærer fra Grødem skole deltok er fordi vi er ledende innen denne teknologien i Norge. Ved hjelp av nettsiden ai.randabergskolen.no har vi kunnet bruke denne teknologien i snart ett år. Er det spesielt? For å sette det i perspektiv så starter Oslo kommune dette arbeidet nå.

«Internett er en flopp», sitat Leif Osvold (1996)
«Vil droppe kalkulator» Forskere og lektorer enig om dette i 2006
«Turte ikke å sende i farger» NRK påla seg selv fargeforbud på grunn av farge-TV var omstridt (Slutten av 1960)

Menneskeheten er skeptisk til det ukjente. Det er en sunn mekanisme som gjør at vi er forsiktige og dermed øker sannsynligheten for at vi overlever. I mange sammenhenger er dette positivt, men blir det for mye vil vi slutte å utvikle oss, det skaper avstand og konflikter. Kunnstig intelligens (KI) er nytt i det omfanget vi nå har rundt oss. Det har imidlertid eksistert lenge i ulike bransjer og for eksempel i retteprogrammer. KI brukes av både elever og oss, bevisst og ubevisst daglig. Digital kompetanse er kunnskap som læreplanen (LK20) sier vi skal gi våre elever. I læreplanen kan vi lese «Elevene skal forstå hvordan man bruker digitale verktøy på en god og effektiv måte». Videre fokuseres det på at elevene skal utøve digital dømmekraft og kildekritikk. Det står ikke at vi skal stenge tilgangen til det digitale, vi skal åpne verden slik at elevene kan fungere i den. Som rektor er jeg stolt over at Grødem skole tar dette ansvaret.

Vi har elever som tidligere hatet å skrive, som ved hjelp av KI nå mestrer det å skrive en tekst. Dyslektikere som kan fokusere på innhold, ikke rettskriving. Elever som får oversatt og forenklet tekst som er for vanskelig eller på et språk de ikke forstår. I tillegg får nå alle elevene vår hjelp og støtte uavhengig av hvem de har som foreldre, eller hvor tilgjengelig læreren er. Vi har elever som på kort tid er mer bevisst på kildekritikk, «klipp og lim» og uklok bruk av KI enn mange voksne. Er det negativt?

Bildene hentet fra NRK, debatten 8.2.24

Vi var også skeptisk når dette eksploderte i media. Hva ville dette bety for oss? Heldigvis har vi Odin Nøsen og Kjetil Knudsen ansatt i Randaberg kommune. Det gjorde at vi fikk kurs, informasjon og ikke minst nettsiden ai.randabergskolen.no. Den gjorde at KI kunne brukes trygt og innen lovverket. Videre har vi kloke lærere som bevisst vurderer når og hvordan dette kan brukes inn mot elevene. Stikkord er underveisvurdering, og læring. Holdes fokuset på disse kjerneelementene er det store mulighetsrom. Vi finner disse rommene med elevene vår. Denne erfaringen har vi delt via utdanningsdirektoratet sine kompetansepakker også.

Kan elevene jukse? Ja, selvsagt. Det kan de nå også, og det kunne de før. Vi har metoder for å avsløre juks, og en lærer som kjenner elevene sine vil med stor sannsynlighet se forskjell på KI og eleven sitt arbeid. Men det viktigste er å lære barn og ungdom opp i det å ta gode valg, og rette fokus mot hvorfor vi går på skolen. For å lære, og for å bli klar for samfunnet.

Ønsker du å lære mer? Les på ai.randabergskolen om hvorfor vi gjør dette, se innslaget på NRK, delta på kompetansepakken om KI i skolen, eller besøk oss for å lære mer. Vi tar imot lærere, skoleledere og andre som ønsker å lære mer om dette.

En ting er sikkert. Dette går ikke over.