Samarbeid gir resultater – praktisk og bærekraft

Husker du at Grødem skole startet samarbeid med Bjerga Bygg og sagbruket på Hommersåk i år? Det gjør vi for å få gode materialer til elevene, redusere svinn (avkapp) og stimulere til økt rekruttering til yrkesfag. Nå ser vi resulatene av dette!

Den viktigste effekten er at elevene nå får god tilgang på skikkelige materialer. Det gjør at de kan lage bedre produkter, og prosessen blir kjekkere når materialet passer oppgaven. I tillegg får de erfare ulike typer treverk, noe som hjelper dem å forstå bruksområdene til for eksempel eik kontra furu.

Elevene får også lov til å utforske mer. Tidligere hadde vi begrenset tilgang på materialer (kostbart), og da ble mye av tiden brukt til å planlegge og tegne det som skulle lages. Her skulle vi ikke sløse! Denne «sløsingen» er imidlertid viktig i læringsprosessen, og det får de gjøre nå. Konsekvensen av det? Elevene blir mer kreative og tørr mye mer.

Alt dette får vi fordi vi samarbeider om å redusere avfall fra avkapp. Vi håper også at vi bidrar til at den neste tømmermannen som kommer hjem til deg har gått på Grødem skole

Her ser du noen resultater fra arbeidet. I midten en skjærefjøl laget av gjenbrukt tre og skinn, mens på sidene er det laget gryteunderlag av skjeve plank som var ødelagt etter lang tørketid på skolen.

Fun fact: Det var disse skjeve plankene elevene tidligere laget blant annet skrin og bokser av. Det er en umulig oppgave, og forklarer noe av utseende på produktene dere har hjemme.