Forskning rett inn i klasserommet

Noe av det vanskeligste med forskning innen pedagogikk er at den sjeldent når inn i klasserommet. Det betyr at vi voksne leser, snakker om og forholder oss til dette, men elevene merker ofte ingenting. Dette ønsket vi å gjøre noe med, og av den grunn innførte vi «oppdrag» som skulle testes ut i klassene. Nå er det ett oppdrag hvert semester, og de skal være forskningsbasert eller i tråd med satsingsområdene vår. Sist mandag delte noen av lærerne sine erfaringer, og det ønsker vi å vise utad også.

EGENVURDERING PÅ UNGDOMSTRINNET

Elever på ungdomstrinnet opplever at de ikke får ta stor nok del i vurderingen. I norskfaget testet de derfor ut økt fokus og omfang av egenvurdering. Elevene fikk kjennetegn og mål de skulle vurdere sine egne tekster med. Det var uvant for noen, men de fleste ble mer bevisst på hva de fikk til og hva de måtte forbedre. For å få best mulig effekt må dette øves mer på, så det skal vi gjøre!

KI (KUNSTIG INTELLIGENS) OG EGENVURDERING

Det er skrevet mye om kunstig intelligens i skole. Det meste er av folk som ikke jobber i skolen, eller har prøvd det med elever. Lærerne på 7. trinn blant annet har tatt dette verktøyet i bruk for å lære elevene å mestre det. I denne omgang ble det bruk for å få tilbakemelding på tekstene de hadde skrevet med og uten bruk av Ki. Noe av det elevene da lærte er hvordan de kan bruke Ki, hva det er bra på og hva de selv må kunne. En utfordring var blant annet at Ki bruker vanskelige ord, hvis du ikke sier hvem målgruppen er. Visste du det?

UTFORSKNING OG PROBLEMLØSNING VED HJELP AV FIGURTALL

Matematikk kan være abstrakt og krevende. For å imøtekomme dette ble det laget treklosser på sløyden inn mot dette oppdraget. Lærerne og miljøterapeut ønsket at elevene skulle se opp fra boka, og tenke. Ja, det å tenke, reflektere og forstå er noe elevene må trene på å gjøre i en travel skole. Her skulle de kjenne igjen mønster, velge strategier og forklare hvordan de tenkte. Noen var best på å skrive, noen å bygge. Her fikk alle brukt sine styrker, og alle lærte.