For mye skjerm? Ikke her!

Norsk skole har i likhet med samfunnet opplevd en stor økning i bruk av digitale løsninger de siste årene. Det meste er positivt, men vi kan også lese om bekymringer for dette fra noen utenfor skolen. Bibliotekprosjektet svarer ikke på dette, men viser at vi i skolen har flere tanker samtidig. Vi satser på kunstig intelligens, chromebooker og annet digitalt, men vi satser også på bøker! Bildene du kan se her viser elever fra 8. trinn og 9. trinn som leser for elever på 2. trinn. Det gjør vi nå systematisk for å stimulere til leselyst. I tillegg får vi en gevinst i økt samhold og trygghet når elevene på tvers av alder og trinn kjenner hverandre.

Prosjektet startet med denne delen, men er også utvidet til lesing mellom introbasen (flyktninger) og ordinærskolen. Det fremmer inkludering på en unik måte.

Satsingen er betalt av midler fra Utdanningsdirektoratet.