Mye spennende på biblioteket

Biblioteket på Grødem skole er en sentral og viktig del av leseopplæringen vår. Den siste tiden har innsparing og kutt vært det som har overskugget alt. Det er riktig, men betyr ikke at det ikke skjer mye spennende allikevel! Les her for å se alt som skjer

Hva skjer med biblioteket neste år?

Biblioteket får trolig mindre åpningstid, men vi organiserer det slik at Kirsten får en time med hvert trinn i uken. Det vil opprettholde store deler av tilbudet. Organiseringen inn mot klassene blir noe ulik på trinnene, men alle skal ha tilgang på å lese bøker.

Søknad om midler fra utdanningsdirektoratet

Grødem skole har søkt om støtte til å videreutvikle biblioteket vårt. Vi har lyst at elevene vår skal hjelpe og inspirere hverandre. Det er allerede bibliotekshjelpere som jobber på biblioteket, men nå skal vi også få «elevagenter». Det er elever som forteller om sine opplevelser med bøker, tipser og leser for yngre elever. Et særlig fokus er inn mot Introbasen. Kan elever fra Intro lese for de yngste? De eldste elevene i skolen lese for og med de yngste på intro?

Med oss på laget er Lesesenteret. Samarbeidet er foreløpig i startfasen, men vi håper å lære mer av den kompetansen de sitter på.

Kulturfondbøker

Her ser vielever fra 6.trinn (6c) som leser Kulturfondbøker på Leseloftet. De leser og blir kjent med nye bøker av norske forfattere som blir gitt gratis til skolene. Målet er å vurdere og bli kjent med og anbefale disse bøkene videre til medelever. Formålet med kulturfondbøkene er primært å styrke norsk språk og litteratur.

,