Landslaget i pedagogikk? Vil du bli med?

Overskriften er kanskje ikke i tråd med Janteloven, men det må være lov å bli revet med også. Bak teksten ligger en solid og god kultur for læring og trivsel, men i tillegg et generasjonsskifte. De siste tre årene har dyktige og rutinerte lærere gått av med pensjon, og nye har kommet inn. Totalt i organisasjonen har vi snart erstattet 50% av bemanningen. En slik omveltning utfordrer kultur og rutiner, og kan være svært krevende. Det er forskning innen ledelse og organisasjon enig om. Når 90% av de du ansetter er nyutdannet kan det by på utfordringer. Vi har gjort det – og vi lykkes!

I 2019/20 satt bestyrelsen (det kalles ledelsen hos oss) i ledermøte. Vi var godt fornøyd med resultatene på trivsel og faglighet blant elever og ansatte, men vi hadde en bekymring. Snart går mange av med pensjon. Tar de med seg kulturen vår? Hva er kulturen vår? Klarer vi å få inn nye folk? Hvem bør vi ansette? Usikkerheten vår førte oss til håndballen. Thorir Hergeirsson overtok landslaget for kvinnehåndballen etter Marit Breivik. Han overtok et lag med suksess, men også med en eldrende spillergruppe. Mange var skeptisk, men han og teamet sitt har skrevet historie i gull etter det. Hva gjorde de, og kan vi lære av dette? Vi tok derfor kontakt med ham, og fikk hjelp til å besvare våre spørsmål. Noe av det mest sentrale var at kultur ligger ikke i veggene, men i folkene. De vi ansetter må ønske å dra lasset sammen, og de må ha kvaliteten til jobben som kreves. Det startet arbeidet med å friske opp verdiene vår i GRO på Grødem (Glede, Respekt og Omsorg), og «Me får te det utroliga- i samen». Vi visste nå hva vi står for, og hvilke personligheter vi ønsket å rekruttere. Noen erfarne har vi fått inn, og det er vi avhengig av for å få balanse. Men stort sett har vi ansatt rett fra lærerutdanningen. Dyktige folk som trenger litt støtte de første årene, men som vi har glede av i 40-50 år etterpå. Genialt, ikke sant?

Denne endringen er ikke lett, og den krever hardt arbeid. De erfarne i laget vårt gjør en fantastisk jobb med å inkludere, veilede og støtte sine nye kolleger. Den yngre delen av laget responderer godt, og svarer med ny energi inn i organisasjonen. Det er her det er fristende å skrive, Me får te det utrolige – i samen.

Hvorfor skriver jeg dette? Fordi jeg er glad for hver enkelt som jobber på Grødem skole, men jeg er mest stolt over hvor dyktige vi gjør hverandre. Det er avgjørende viktig for oppdraget vårt: ELEVENE.

Forresten… vi søker nye lærere hos oss fra 1. august 2023. Det betyr at du kan bli en del av dette laget. Hvis du synes det virker spennende, så trykker du her og søker innen 13.april 2023