Nasjonale prøver – resultater 2022/23

Årets resultater er nå klar, og offentlige. Årets test er endret til å passe ny læreplan, noe som gjør at det knyttet seg mer usikkerhet til hvordan elevene sin kompetanse ville vise igjen i testen. I tillegg var det usikkerhet knyttet til om pandemien ville gi utslag. Det viste seg at vi ikke trengte å være urolig, resulatene er gode.

5.trinn
  • Lesing: 53 poeng (nasjonalt 50)
  • Regning: 54 poeng (nasjonalt 50)
  • Engelsk: 52 poeng (nasjonalt 50)

Resulatene viser at begynneropplæringen 1.-4.trinn gir elevene et faglig godt utbytte. Det er i tråd med læreplanen, og ikke minst gir det hver enkelt elev bedre forutsetning for å lykkes videre i skolen, og livet.

8.trinn
  • Lesing: 53 (nasjonalt 50). Kullet skåret 50 i 5.klasse.
  • Regning: 54 (nasjonalt 50). Kullet skåret 52 i 5.klasse.
  • Engelsk: 55 (nasjonalt 50). Kullet skåret 53 i 5. klasse.

Resultatene viser at mellomtrinnet har hevet elevene fra nivået på 5.trinn. Det er gode resultater for dette kullet, og viser at mellomtrinnet de siste årene har hevet sin standard i opplæringen, og at det gir effekt.

9. trinn
  • Lesing: 55 (nasjonalt 54). Kullet skåret 53 i 8. klasse.
  • Regning: 56 (nasjonalt 54). Kullet skåret 53 i 8. klasse.

Resultatet viser at elevene er hevet som forventet ut fra tidligere resultat. Det er gode resultater som viser at opplæringen er solid og i tråd med læreplanen. Engelsk testes ikke på 9.trinn i Norge.

Grødem skole er stolt over hva elevene har fått til sammen med lærerne og støttepersonell. Nå bruker vi disse dataene til å justere vår opplæring generelt, men også inn mot enkeltelever. Særlig fokus er på elever som ikke har hatt forventet utvikling.

, , ,