Fraværstall oppstart 2022/23

Elevfravær fra skolen er viktig å følge med på, og holde lavest mulig. Grødem skole har gode rutiner for å avdekke fravær tidlig for grupper og elever. Det gjør vi for å forhindre uønsket utvikling, og for å ivareta elever som av ulike grunner får stort fravær.

Etter 30 dager er status:
  • 15% av elevene på skolen har 10% eller høyere fravær.

Det betyr at 80 elever hos oss har vært borte 3 eller flere dager så langt i år. Dette er dobbelt så mange som siste måling før korona. Det er mange grunner til fraværet, og det meste er registrert som sykdom. Det gir imidlertid utfordringer knyttet til læringsfremdrift i enkelte klasser.

Hva gjør vi med dette?
  • Følger med på klasser som har mye fravær, og vurderer tiltak i opplæringen, men også dialog med foresatte og elever.
  • Identifisere barn som har bekymringsfullt fravær. Her følger vi ekstra med, eller tar kontakt med foresatte og elev.
  • Oppfordrer foresatte til å være bevisst fravær på sitt eller sine barn, og begrense dette hvis det er mulig.
  • Fraråder permisjoner hvis det er barn med høyt fravær.

Her er en presentasjon som forteller litt om hva vi vet om fravær, og hvordan vi jobber med dette