Lesevenn – en hyllest av bøker og samarbeid

I dag var det avslutning i kantinen for prosjektet «Lesevenn». Lesevenn er kort fortalt eldre elever som leser for yngre. I seg selv enkelt, men det er like genialt som enkelt. De små elevene i 2. klasse møter ungdommene med spenning, usikkerhet og beundring. Boken er det som knytter dem sammen og gir dem en grunn til å snakke, lese og le. I sammen på tvers av alder og interesse. Ungdommene får vist ansvar og trygghet, mens elevene får rollemodeller de kan støtte seg til i skolegården. Var ikke dette et bokprosjekt? Jo, det handler om bøker og lesing. Det er middelet, og det er gøy å lese! Lesevenn knytter 1.-10. skolen sammen i alder og kultur. Absolutt verdt å feire!

Det er et prosjekt finansiert av Utdanningsdirektoratet og Såkornmidler ledet av bibliotekar Kirsten Kolnes, sammen med Siv Ellen Østrem og Johanne Vika. Her kan du se noen bilder fra prosjektet.

Under kan du se bilder fra avslutningen.

, , ,