SFO – vi gjeninnfører mat!

Det ble reaksjoner på at det ikke skulle serveres mat i SFO lenger. Saken kom opp i HOL i går (30.8.23), og nå kan vi med glede informere om at maten kommer tilbake. Litt praktiske ting må ordnes først, og så får de som har SFO informasjon direkte om oppstart.

SFO leder- Anne Tove uttalte til Bygdebladet (betalingsmur) at hun ønsket å fortsette med mattilbudet:

– Bakgrunnen for valget er de gode erfaringene vi gjorde oss når vi serverte mat før det ble stopp: Måltidet er en viktig timeout for barna etter skoletid, som skal rett inn i SFO-tid. Måltidet gir tilstrekkelig rom for å roe ned og vi må sørge for matro og god atmosfære i rommet. Nå når vi har prøvd ut matboksen, får vi en følelse av at barna er i farten. Det blir en lang dag for et barn fra tidlig morgen til 3-4-tiden å være i farten uten en viktig timeout, etter vår mening, skriver Anne Tove Austrheim, leder for SFO ved Grødem skole, i en e-post til oss.

– Måltidsaktiviteten kan gi økt fellesskapsfølelse i klassen. Det er viktig for våre verdier som barneveiledere i SFO at barn opplever likeverd, sosial tilhørighet og sosialt fellesskap. Når vi serverer mat har vi en unik posisjon med barnet til å bli bedre kjent og skape tettere relasjoner. Vi bruker gjerne denne aktiviteten til å ta opp ulike temaer som vennskap, konflikter, utestenging, regler og rutiner. Barn har rett til å bli hørt. Barna lærer å vente på tur, snakke med innestemme, snakke fint til hverandre, respektere hverandre hvor alle spiser samme mat. Det er ingen uoverensstemmelser eller sjalusi på grunn av ulik mat i matboksen, skriver hun videre.

, , ,