7.tr Bærekraft og kreativitet

Grødem skole samarbeider med Bjerga Bygg for å øke aktiviteten på sløyden og sikre en bærekrafting gjenbruk av avkapp. I praksis betyr dette at skolen henter avkapp fra byggeprosjekter som Bjerga Bygg har ansvar for. Skolen får da tilgang til ulike typer og mye materialer som gjør at elevene kan utforske og jobbe mer med tre. Samarbeidet har gjort at elevene kan være mer kreative, men også at de får mer å velge i.

For Bjerga Bygg betyr dette at avkapp gjenbrukes lokalt, og med det er miljøavtrykket lavere. I tillegg øker sannsynligheten for at elever blir kjent med hva det betyr å jobbe med trevirke, og da i neste omgang lettere kan velge seg inn i tømrer- og snekkeryrket.

Denne uken avsluttet 7. trinn sitt arbeid. Som læreren selv uttrykker det «ganske kult at det som egentlig skulle vært kasta blir til så fine ting».

Bildet er tatt av lærer Benedicte R. Strøm. Hun er også læreren som har hjlupet, heiet på og passet på i prosessen frem til resultatet: