10.tr Eksamen vel gjennomført

Mandag og tirsdag denne uken hadde elevene på 10. trinn sentral gitt eksamen (skriftlig eksamen på folkemunnet). Det var noen år siden sist vi hadde det, og i tillegg var det ny eksamen på grunn av ny læreplan. Kunne dette gå bra?

Som kjent fra media så hadde Utdanningsdirektoratet teknisk problemer på mandagen. Det gav litt svette på ryggen for oss voksne, men elevene som hadde eksamen satt da å løste en oppgave på papir. Ingen merket noen ting. Den andre klassen som skulle forberede seg til engelsk eksamen trøblet mer, men vi var heldig at noen elever klarte å logge på. En av disse viste på storskjerm for resten av klassen, så det gikk det bra det også. Selv om de ikke mistet noe tid her lokalt, så fikk de en time ekstra på eksamen. Fin løsning det. Resten av gjennomføringen gikk knirkefritt og som planlagt.

Eksamen er omdiskutert internt i skolesystemet og blant andre som mener ting om skolen. Vi skal ikke delta i den debatten her, men kan betrygge foresatte i Grødemområdet at ut fra de vi har snakket med, så fikk elevene hos oss en nyttig og god erfaring med seg. De vet nå at selv om de gruer seg til noe, så hjelper det å forberede seg. Det demper stress, og gjør at de er i stand til å løse oppgaven som virket for stor. Resultatet vet vi ikke enda, men vi vet at alle kommer til å møte andre situasjoner der oppgaven virker uoverkommelig. Etter denne uken vet alle hos oss at «det har jeg klart før.» Vi håper de også tenker at da kan de klare det igjen.

Stolt var vi over elevene vår klarte det så bra.

Takk til lærerne, vaktene og IKT-ansvarlig som hold elever og rektor litt i hånden når stresset presset på…