Mer praktisk og variert opplæring? Ja, takk!

Elevene våre svarer i Elevundersøkelsen at opplæringen er for lite praktisk og variert. Dette til tross for at det lages mat hver uke og spesialrom benyttes hyppig. Hva er det elevene ikke forstår?

Vi snudde spørsmålet til hva er det vi ikke forstår? Svaret vi kom frem til er at vi har praktiske fag og vi har teoretiske fag. Ikke sammenvevd, men som to ulike verdener som sjeldent møtes. I mat og helse måler vi desiliter med vann og målebeger. I matematikken regner vi med desiliter. Nasjonale prøver forteller oss at elevene ikke ser sammenhengen. Hvorfor går ikke matematikklæreren inn på mat & helse rommet med elevene sine?

Svaret på det spørsmålet har gjort at vi nå investerer 200.000 kr i 3D printere, vinylkuttere, 3D scanner og mye, mye mer. Hvorfor? For å gi lærere og elever utstyr og mulighet til å gjennomføre mer praktisk, variert og relevant opplæring. Vi har tro på at vi gjennom de teoritunge fagene kan finne mulighet til å utforske og ta i bruk teknologi slik av elevene vår møter verden utenfor skolen enda mer forberedt enn før.

1.-4. trinn tar konkreter inn i klasserommene, mens resten av skolen får tilgang til utstyret i rommet vårt. Ikke klart enda, men det nærmer seg! Det er bare å glede seg!