Sak om skolestruktur

Mandag ble den politisk bestilte saken om skolestruktur i Randaberg offentlig. Dere kan lese saken i sin helhet på kommunens nettsider. Den første behandlingen av saken skjer i Hovedutvalg for oppvekst og levekår 5.10. Grødem skole har ekstra FAU møte knyttet til denne saken 6.10.22.

Kommunedirektørens innstilling til vedtak er modell 5 som betyr at:
  • Grødem skole og Goa skole gjøres om til rene barneskoler med 1.-7. trinn, og Harestad skole, Torvmyrveien 22, blir omgjort til Randaberg ungdomsskole.
  • Ansatte og elever på 8.-10. trinn fra Goa skole og Grødem skole flyttes til Randaberg
    ungdomsskole.
  • Ansatte og elever på 1.-7. trinn fra Harestad skole deles opp og flyttes til Goa skole og
    Grødem skole.
  • Harestad skole, Torvmyrveien 7, rives.
  • ATO flyttes over til Goa skole for barnetrinnselevene. Ungdomstrinnelevene fortsetter på
    Randaberg ungdomsskole.
  • Introbasen blir værende på Grødem skole.

Tidsskjema med to forslag til innstilling:
Alternativ 1: Kommunestyret vedtar at ny modell 5 iverksettes fra skoleåret 2023/2024
Alternativ 2: Kommunestyret vedtar at ny modell 5 iverksettes fra skoleåret 2024/2025
Kommunedirektøren anbefaler alternativ 1.

Hva kan jeg gjøre hvis jeg ønsker å mene noe om dette?

Kommuneadministrasjonen har nå sendt sin anbefaling videre til politikerne. Det betyr at det nå er en politisk beslutning, og at det er de som kan ta imot innspill. Reaksjoner, støtte eller annet skal derfor til politikerne. Lokalpressen er også engasjert.