Nasjonale prøver gjennomføres årlig på 5., 8. og 9. trinn. I år skal elevene ta prøvene (engelsk, lesing og regning) i perioden uke 36 – uke 39. Her kan du finne datoene.

Her er hva utdanningsdirektoratet skriver om nasjonale prøver
Kilde: Pixabay
Hva bruker vi prøvene til? Nasjonale prøver er nyttig for skolen for å kunne speile vårt nivå i forhold til nasjonalt nivå. Det er med på å sikre at vi jobber riktig og gir elevene rett opplæring, eller i motsatt fall må justere opplæringspraksisen vår. Vi bruker også testen inn mot enkelt elevene ettersom testen viser elevens styrker og svakheter innen basisferdighetene regning, lesing og engelsk. Hva øver vi på? Nasjonale prøver er i likhet med eksamen en type test elevene vår normalt ikke er vant med å gjennomføre. Av den grunn bruker vi noe tid på å gå gjennom type oppgaver, tekniske krav og formål med testen sammen med elevene. Fra 2016 ble også leseprøvene digitalisert, noe som gjør at skolen må være bevisst på å også trene elevene i å lese lenger tekst digitalt.   Hva er nytt i år?
  • Elever med dysleksi eller betydelige lesevansker kan bruke lesestøtte under nasjonale prøver i engelsk og lesing. Disse elevene kan bruke hjelpemiddler som de vanligvis bruker i klasserommet. Dette skal skolene tilrettelegge for.
  • Prøvene i lesing for 8. og 9. trinn inneholder åpne oppgaver som lærere (prøvegruppeansvarlige) må vurdere og skåre.
  • Prøvene i engelsk vil inkludere en ny lyttedel. Elevene må ha hodetelefoner under gjennomføringen.
  • Prøvene i regning inneholder noe færre oppgaver enn tidligere. Prøvetiden er den samme.
Skolene skal høsten 2022 gjennomføre nasjonale prøver fra 5. september til og med 30. september (uke 36–39).

, ,