Dramapedagogikk på 7. trinn

Elever fra alle tre 7. trinns klassene deltar sammen med kontaktlærer Trine Abbedissen i et spennende samarbeid med UiS der rollene er snudd på hodet; elevene underviser lærerstudenter.

For elevene blir det både mye lek og mulighet for dybdelæring og identitetsarbeid med dukker og rollespill. Dukkene er både kjente personer fra historien med en biografi, så vel som nye identiteter som elevene selv utformer. 

UiS-filosof Tanu Biswas driver med filosofisk forskning i pedagogikk for å utforske mulighetene for mer demokratiske relasjoner mellom voksne og barn. Filosofiske tilnærmingen er kjent som childism. Biswas samarbeider med dramapedagog/kontaktlærer Trine Abbedissen og hennes klasse siden 2022. Teamet eksperimenterer med «rollebytte» der elever, blant annet i dag, drar til universitetet for å undervise lærerutdanningsstudenter som tar faget Pedagogikk og Elevkunnskap. Harestad-elevene reiser til UiS for å lære universitetsstudenter dramapedagogiske metoder som de bruker i klassen. 

Dette er et inspirerende bidrag til elevenes tverrfaglige læring, så vel som til lærerstudentenes utdanning og Biswas forskning. Mye tyder på at dette blir fast post i lærerutdanningen fremover. 


Publisert

i

,

av

Stikkord: