Elevundersøkelsen 2016 – resultater Grødem skole

Elevene gir også i år generelt positive tilbakemeldinger på sin hverdag på Grødem skole. De trives med lærerne og medelever, er motivert og opplever læring som nyttig. 2016 skiller seg dessverre ut ved lavere skår i flere av kategoriene. Det er stort sett konsekvent noe lavere både på skole og hjem, så det er vanskelig å peke på noen årsak. Avviket er ikke stort, men vi skal være bevisst dette slik at det ikke er starten på en negativ utvikling. I sum er det likevel gode resultater og høyere enn 2013 og 2014.

Mobbing er stabilt på ca 3%, noe det har vært de seneste årene. Elevene forteller at det er i all hovedsak negative kommentarer i friere settinger uten voksne tilstede. Den digitale mobbingen rapporteres som lav. Grødem skole har som en direkte konsekvens av dette satt i gang prosjektet AF1 (Alle For 1). Tiltaket er elevvakter som skal jobbe for økt trivsel og gripe inn i negativ atferd der det ikke er voksne. Tiltaket startet høsten 2016, og kan derfor ikke måles i år.

Elevundersøkelsen er en av Utdanningsdirektoratets nettbaserte brukerundersøkelser. Her får elevene muligheten til å si hva de mener om forhold som er viktige for at de skal lære og trives på skolen. Generelt har undersøkelser besvart av barn og ungdom høy troverdighet så det er et viktig verktøy for å sikre en god skole. Elevundersøkelsen gjennomføres hver høst på 5.-10. trinn på Grødem skole. Det er kun obligatorisk på 7. og 10. trinn, men skolen synes det er viktig å få denne informasjonen årlig slik at tiltak kan iverksettes og måles.

Her kan du lese om hele Elevundersøkelsen og Trivselsundersøkelsen. Her er korte analyser og tiltak.