Sommeravslutning – Grødem skole

Sommerferien er her. Og for å markere en endelig avslutning på skoleåret har Grødem skole en tradisjonell samling der Ole Lotsberg byr opp til allsangen «Det er sommeren som gjelder» for alle elevene på Grødem skole. Mange nåværende og tidligere elever forbinder nettopp denne samlingen med den endelige markering av slutten på skoleåret og begynnelsen på sommerferien. For Ole Lotsberg er dette den siste samlingen da han fra høsten er pensjonist. Med dette overtar Alf Egil Aukan stafettpinnen for å lede avslutningen de neste årene.

Denne samlingen som så mange andre samlinger etter Covid-19, måtte tilpasses og juseres. Den ble derfor gjennomført digitalt og strømmet direkte på YouTube for nåværende og tidligere elever på Grødem skole. Opptaket av direktesendingen kan ses i klippet under.

IKt på Grødem skole

Randabergskolen har en visjon for bruk av IKT i skolen: “Jevn og hverdagslig bruk av IKT er den beste IKT-opplæringen elevene kan få.” Den legger et fokus på hvordan vi skal bruke IKT – ikke hvilket utstyr vi skal kjøpe eller hvilke programmer vi skal bruke. “Jevn” bruk er det når den digitale teknologien er synlig og tilgjengelig, og en integrert del av skoledagen. Det fordrer at 1-til-1-satsingen blir brukt på en slik måte at maskinene i utgangspunktet ikke legges vekk.

Det er naturlig at det er elevens hverdag vi har som utgangspunkt. Skolen er til for å utdanne elevene i den verden de skal inn i, ikke i den hverdagen læreren selv gikk på skole i. Det betyr at skolen som utgangspunkt skal bruke IKT på en måte elevene kjenner igjen fra sin hverdag.

På Grødem skole bruker vi programpakken til Google Gsuite. En programpakke som gir lærere og elever en enestående mulighet til å fremme viktige egenskaper som samarbeid, kommunikasjon, samhandling, refleksjon og kreativitet.

Google Gsuite åpner også opp for hensiktsmessig bruk av 1: 1 i skolen. D.v.s at alle lærer og elever har egne bærbare enheter. I vårt tilfelle Chromebook. Foreløpig er alle lærere utstyrt med egen enhet i tillegg til en stasjonær Chromebox på arbeidspulten. Alle elever fra 5-10 trinn har egne Chromebooker. D.v.s at elevene har ansvar for denne både på skolen og hjemme der vi også jobber for å innføre 1:1 på lavere trinn. I dag har vi 2 datarom for de minste elevene som ikke har egne enheter. På sikt ser vi imidlertid for oss å fase ut datarom da disse ikke fremmer “Jevn og hverdagslig bruk av IKT «

Det hjelper imidlertid lite for en skole å satse på IKT, dersom læringssynet formidler at elevene lærer gjennom “gjøring” og pugging. En framtidsrettet skole krever rom for at elevene spiller en mer aktiv rolle og der blant annet dybdelæring bør skje på tvers av fag og emner slik at elevene ser at fagene henger sammen gjennom en rød tråd i all undervisning. Målet er at læring skjer gjennom undersøkelser, samarbeid, samhandling og kommunikasjon på elevenes eget faglige nivå. Tilpasset undervisning handler ikke bare om å gi forskjellige nivåer av de samme oppgavene. Differensiert undervisning i forhold til for eksempel dybdelæring, handler om at den enkelte elev jobber med ulike tilnærminger til et oppdrag avhengig av interesser og forutsetninger der lærerens oppgave er å ivareta målene i læreplanen. Ovennevnte forutsetter et dyptgripende skifte i hvordan vi forstår kunnskap og læring i skolen, og hvordan vi forstår både lærer- og elevrollen. Riktig bruk av IKT i skolen legger til rette for nettopp et slikt skifte.

Dagens samfunn trenger individer som kan bruke informasjon i nye og kreative sammenhenger, gjøre informasjonen til sin egen for til slutt å forme egne ideer og tanker. På Grødem skole mener vi at riktig bruk av IKT, “Jevn og hverdagslig bruk av IKT , fremmer viktige somfunnsrelaterte egenskapene og skaper en kompetanse som nettopp er hensiktsmessig og målrettet for dagens samfunn.

Høstturen for natur, miljø og friluftsliv

Valgfaget, natur, miljø og friluftsliv har i helgen 26-28 oktober gjennomført sin årlige høstture i fantastiske høstfarger blant skog og vann. Strålende vær der temperaturen krøp godt nedover på minus siden om nettene.

Fillmen under sier mer enn tusen ord..

 

Vårtur for Natur, miljø og friluftsliv. Årets garantert flotteste naturopplevelse.

Bare et par timer etter elever på 10 trinn var ferdig med muntlig eksamen, fredag 8 juni, reiste 9 og 10 trinn i valgfaget Natur, miljø og friluftsliv avgårde til Lutsivassdraget for å tilbringe helgen der med padling og telting omgitt av fantastisk natur. En utrolig flott tur hvor videoen under sier mer enn de legendariske 1000 ordene.

 

Miljødagen på Grødem skole – Clean Shores

I forbindelse med miljødagen deltok ungdomstrinnet på Grødem skole i strandrydding langs strendene på Randaberg. På forhånd var elevene inspirert og informert av Clean shores som arrangerer ryddedugnader for å rydde vekk søppel fra kystområdene. Clean Shores bidrog med sekker, hansker og vesker. For mange ble det kanskje en tankevekker å finne bl.a plastfasker fra Kina like hele og fine som om de nylig kom ut fra fabrikken.

 

 

Dronebygging i Teknolgi i praksis

God stemning når elevene i valgfaget Teknologi i praksis bygger sine egne droner. Desto bedre stemning når dronene faktisk fungerer. 🙂

 

Høstens desidert vakreste eventyr

Etter at friluftslivturen til valgfaget natur, miljø og friluftsliv ble utsatt pga dårlig vær, kom vi oss endelig avgårde. En flott høsttur i nydelige høstfarger fra fredag til søndag. Flotte elever i flott natur. Videoen under sier mer en 100 000 ord. 🙂

Vårens vakreste eventyr

Et trygt og kjent våretegn er når valgfaget natur, miljø og friluftsliv drar avgårde på sitt vårlige eventyr. I år ble det padling fra fredag til søndag hvor vi slo leir på en holme i Lutsivassdraget. Her beskyttet telt mot regn og vær om nettene.. Filmen under beskriver det meste…. 🙂

Grødem skole 2017 bygget i Minecraft

Elever i 8b har fram til vinterferien jobbet med målinger og beregninger i Matematikken. I den anledning har de bygget hele Grødem skole i det digitale Minecraft-universet hvor det mest bortgjemte bøttekottet er tatt med. Vaktmesteren har vært «plaget» av ivrige 8 klassinger på jakt etter behjelpelige arbeidstegninger av skolen. Målet har hele tiden vært å gjenskape skolen på en mest mulig korrekt måte i den skapende, kreative og engasjerende Minecraft-spillverden.. Imponerende arbeid som elevene har fått til gjennom samarbeid, planlegging, målinger, og beregninger. Se video for en smakebit av spennende prosess og resultat.

1 2