Når undervisningen blir magisk…

20160412_130449Elever i 5B på Grødem skole har de seneste dagene jobbet med oldtidens Hellas. Ved første øyekast kan det være et utfordrende tema å undervise, i forhold til å «treffe» elevene med ønsket læringseffekt. Her må man kalle en spade for en spade og innse at de færreste 10-åringer i utgangspunktet har veldig stor interesse av arkitektur, kultur og religion fra oldtidens Hellas. Likevel, elever i 5B ber på sine knær om å få være inne i friminuttet. Læreren er supersnill når de får lov til å være lengre på skolen, og elevene er tydelig skuffet når timen er over. Noen av elevene spør forsiktig om de kan få lov til å jobbe hjemme som et siste desperat forsøk – «Please…»

Minecraf3Hva er det som egentlig skjer med elevene i 5B? Noe magisk? Den magiske verdenen i Minecraft og magien som oppstår i og mellom elevene når de er drevet av egen motivasjon, eget ønske for å tilegne seg kunnskap, og ikke minst fokuset og konsentrasjonen som oppstår når elevene blir møtt på deres hjemmebane. Det er i slike stunder man ofte får oppleve hva som virkelig bor i elevene, hva de er i stand til og hva de kan få til. Da skjer det noe magisk i klasserommet. Mellom elev og elev, mellom elev og lærer. Da blir klasserommet eleven sin arena og hjemmebane hvor kunnskap og informasjon ikke bare blir konsumert, men også konstruert.

 

20160412_131206Det er en nesten svimlende opplevelse når eleven kommer bort til lærer og pent ber om å få undersøke på nett hvordan hustakene i Hellas så ut for 3000 år siden, eller når elevene ber fint om å få lov til å finne bilder av oldtidens bibliotek slik at de kan bygge dette selv på en mest mulig korrekt måte. For det er nettopp det som driver elevene i Minecraft. Å få lov til å bygge, tenke, konstruere og fantasere. Slik de ofte har gjort med Lego siden de var ganske små og hvor kreativitet stod i høysetet. Men nå altså under ledelse, plan og mål gitt fra lærer.

minecraftOg det er helt greit at en og annen elev plasserer en radio i biblioteket til oldtidsbyen som bygges. Da får vedkommende straks tilbakemelding fra de andre elevene: «Det fantes ikke radio på den tiden. Ta den bort!». Og det er læring i seg selv. Eller når elevene blir bekymret over at det er et økende antall hester som spaserer i gatene. «Hadde de hester i gatene?». Elevene har en naturlig dialog seg i mellom. Går på nett, finner ut, løser arbeidsoppgavene fordi de finner glede og nytte i det de gjør, samtidig som de jobber sammen i denne gigantiske «sandkassen».

Og da skjer det magiske – læringen skjer på elevenes premisser. Kunnskapen blir konstruert av eleven. Kunnskapen blir til i samarbeid med de andre elevene. Og når vi har elever som lærer fordi de har lyst, og ikke fordi de må, får vi en nesten magisk læringseffekt. Jeg er sikker på at de fleste elevene i klasse 5B har et spennende overblikk over kulturen og arkitekturen i oldtidens Hellas etter disse dagene med Minecraft som digitalt verktøy i undervisningen.

Så får det bare være at sluttproduktet ikke nødvendigvis er perfekt og identisk med byen i det gamle Hellas. Fordi prosessen i seg selv har vært så god og hvor målet har vært at en gjeng med 10-åringer skulle bli kjent med kultur og arkitektur i Hellas slik det var for 3000 år siden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *