Nye regler vedr. §9-a (elevene sitt skolemiljø) fra 1. august.

Fra 1.august gjelder nye regler om elevene sitt skolemiljø. I det nye regelverket er det stilt tydelig krav til skolene om å informere elevene og foreldrene om rettighetene i kapittel 9A. Skolene skal også informere om aktivitetsplikten og at saken kan meldes til Fylkesmannen.

Fylkesmannen har laget en kort informasjonsvideo, og oppdatert nettsiden sin slik at det skal være enkelt å finne informasjon og kontaktopplysninger.

Link til informasjonsvideo: www.youtube.com/watch?v=9ewPaNLozV8

De nye reglene vil bli gjennomgått for elevene ved skolestart, og i tillegg i foreldremøtene i starten av skoleåret.

Reglene er i hovedsak en innskjerping av skolenes plikt til raskt å undersøke, for deretter å sette inn hensiktsmessige tiltak når elever opplever å ikke ha det bra på skolen.Videre skal skolen kunne dokumentere hvilke undersøkelser som er gjort, og hvilke tiltak som er iverksatt. Skolene skal kunne dokumentere dette skriftlig,dog uten at det foreligger formkrav i form av enkeltvedtak som en gjorde tidligere.