Elevundersøkelsen 2017 Resultater

Elevene gir også i år generelt positive tilbakemeldinger på sin hverdag på Grødem skole. De trives med lærerne og medelever, er motivert og opplever læring som nyttig. Men etter en positiv økning fra 2013 til 2015, har nå kurven pekt svakt nedover i to år. I 2016 sank skåren i flere kategorier, og i 2017 synker igjen. Selv om resultatene fremdeles er tilfredsstillende, så må skolen ta grep for å snu denne trenden. Analyser og innspill fra voksenmiljøet på skolen og dialog med elevene er sentralt for å finne årsaker og løsninger.  

Kilde: Pixabay


Det er og interessant at den negative trenden også gjelder hjemmearenaen. FAU bør kobles på her for å være med i analyse og forslag som kan snu trenden. Hva er det som gjør at elevene vår generelt er litt mindre fornøyd nå?

 

Mobbing er stabilt, men går litt ned fra 5,5% i 2016 til 5,2% i år.  Det er en positiv endring at færre opplever den hyppigste mobbingen, og at prosenten synker på både mellom- og ungdomstrinnet. Men antall elever som opplever mobbing er tross tiltak for høy. Særlig er det mellomtrinnet som drar prosenten opp med 6,7% (mot 6,8% i 2016). Ungdomstrinnet har 3,7% i år, mot 4,4% i 2016. Elevene forteller at det er i all hovedsak negative kommentarer i friere settinger uten voksne tilstede. Den digitale mobbingen rapporteres som svært lav.

 

Grødem skole satt i 2016 i gang prosjektet AF1 (Alle For 1). Tiltaket er elevvakter som skal jobbe for økt trivsel og gripe inn i negativ atferd der det ikke er voksne. Tiltaket startet høsten 2016 samtidig som Elevundersøkelsen 2016 ble tatt. Mobbetallene har gått ned 0,3% poeng, noe som muligens kan tilskrives dette tiltaket. Det er likevel for tidlig å dra noen konklusjoner, og mobbingen skjer fremdeles der det ikke er voksne tiltstede. Tiltaket vil derfor bli videreført for reell effekt tar tid. Elevene sier at 50% av mobbingen skjer i skolegården, uten voksne tilstede. Her må vi være tettere på.

 

Digital mobbing er svært lav med 2,3%. Forskning på mobbing viser at det ofte er sammenheng mellom analog og digital mobbing. Elevrådet ble derfor spurt om hva de trodde var årsaken til denne forskjellen. De trakk da frem at de ikke har lov å bruke mobil/digitale enheter fritt, og det begrenser mobbingen digitalt. Svaret underbygger at barn og unge ofte svarer ut fra det stedet de er når de svarer. Altså de trekker ikke inn digital mobbing som skjer på fritiden. Det er en fin bekreftelse på at den begrensingen skolens reglement har på bruken av digitale enheter er tilstrekkelig og har en hensikt.  

 

Videre kan du lese om de ulike kategoriene eleven har skåret for hele skolen.