U.trinn: Karakterer til Jul – på godt og vondt

Siste dag før jul får elevene på ungdomsskolen karakterene sine med hjem. Noen gleder seg, andre gruer seg, mens de fleste gru-gleder seg kanskje. Har jeg fått de karakterene jeg håpet på? Fikk kompisen/venninnen min bedre? Blir far og mor skuffet eller glad?

Karakterene elevene får til jul er en midtveisvurdering i faget, verken mer eller mindre. Litt forenklet så kan karakterene til jul sammenlignes med resultatet til pause i en

Bilde: Utdanningsforbundet

håndballkamp. Hvor mange dømmer laget ut fra den? Det sier noe om hvordan omgangen har vært, men ikke hvordan dette vil ende, eller om resultatet er tilfeldig.  For karakterer er det langt på vei likt. De er statiske og viser bare hvor langt en ungdom har kommet på et gitt tidspunkt. Det viser ikke timene med frustrasjon, innsats, gleder og hardt arbeid som er lagt ned i løpet av et halvt år. Hva med potensialet til eleven? Det sier karakteren i hvert fall ingenting om, men vi tenker fort at dette faget er noe jeg ikke kan få til eller motsatt.

 

«Det e ikje rektigt at me får kjeft fra foreldrene vår for ein 2-er i matte! Me kan jo någe, og blir jo bedre.» sa en gang en elev til meg. Hun har forstått hva dette handler om. En karakter er ikke et stempel, men en tilbakemelding slik at vi kan fortsette å utvikle oss. Det er viktig å ha med seg nå når karakterene kommer hjem til jul. Dette må vi voksne støtte og trygge ungdommen våre på. Det viktigste er hva ungdommen har lært og lærer videre på skolen.

 

Me kan få te det utroliga – i samen er slagordet til Grødem skole. Hva som er utrolig varierer fra situasjon til situasjon, men at vi oppnår mer sammen vet alle som driver med skole og sport. Så, hei på barna dine uansett hva pauseresultatet sier!